Greenland

20 Jul Greenland

Här är en liten berättelse om en kajakresa som jag gjorde till Grönland med Trackers i juli 2016.

8 juli

Vi flög från Köpenhamn till Uummannaq som ligger på Grönlands västra kust. Det var två byten av flyg innan vi tog sista turen ut till ön med helikopter. Vi var sju deltagare och två guider från Sverige. Under andra bytet hade vi ett par timmar att slå ihjäl så vi tog en promenad ner mot havet och fick nu se isberg för första gången. Vi var alla mäktigt imponerade. När vi var framme på Uummannaq hämtades vi upp av, Fritz, lokal kändis som körde oss ut till stugorna där vi ska bo. Vi åt middag, presentede oss för varandra och sen så gick guiden Sören igenom veckans planering. Innan nattning tog jag en kvällspromenad för att fotografera lite.

greenland-1 greenland-2 greenland-3greenland_2-10

9 juli

Första heldagen på Uummannaq gick vi runt ön för att utforska. Vi gick upp på en höjd till byns vatten reservoar där två pojkar hade ordnat en gunga i en hög stolpe. Sen gick vi till byns kyrka för att se ett bröllop. Fritz som drev pensionatet där vi bodde var far till brudgummen. Som bröllopsfotograf kliande det i fingrarna och jag kunde inte låta bli att ta lite bilder. Efter lunch tog vi en paddeltur runt ön för att testa på hur det var att paddla i arktiskt vatten. Sören gick igenom lite säkerhetstänk nere vid hamnen innan vi la i kajakerna. Ute på turen stannade vi på en kobbe där vi såg några skelett från vad vi trodde vara val men guiden Sören trodde det var en sorts haj. Paddelturen var på 2 mil och tog fyra timmar. Sen var det tacobuffé innan man kunde gå hem och sova någon gång efter midnatt. Solen lyste fortfarande så det var lite svårt att sova.
greenland_2-11greenland_2-12greenland-6greenland-7 greenland-8

10 juli

Tredje dagen på Uummannaq gav vi oss iväg på den långa turen som skulle vara i sju dygn. När vi kom ner till hamnen sa guiden att vi inte kunde ge oss av innan dimman hade lätta. En lokal fiskare sa att den skulle lätta vid lunch men så fort som vi hade packat kajakerna färdigt sprack det upp. Vi kontaktade våra nära och kära hemma i Sverige innan vi gav oss iväg mot Storön som skulle vara en överfart på ca 2 timmar. Från och med nu skull det inte skulle finnas någon mobiltäckning på en vecka. Efter en kort paddling så skrek Annette, val! En bit bort såg vi två sillvalar som simmade mot oss. Efter tre uppdyk trodde vi att de skulle komma upp precis bredvid oss. Det bubblar till i vattnet men så var de spårlöst borta. Vilken häftig start på vår tur! Efter 2,5 timmar kom vi fram till Storön. Vi åt lunch och solade. När vi sedan paddlar vidare så hoppar jag till. En val kommer upp och andas ett 30-tal meter bakom mig. Den går mot oss men även denna gång så kommer den inte upp. Vi prövar att fiska och jag får napp direkt, en torsk! Vi släppte i allt vi fick för till kvällen skulle det bli lammgryta. I vattnet vid strandkanten var det fullt av en liten fisk som heter lodda och den gick att fånga på flera sätt, bl.a.med händerna. Vi såg fiskare som kom in till stranden för att fånga dessa med hov. Nyfikna som vi var så frågade vi vad de gjorde med loddan och det visade sig vara till agn.
greenland-9 greenland-10 greenland-11greenland-12 greenland-13

11 juli

På morgonen fångade vi lodda. På bilden nedan ser man Mats med en lodda i handen. Vi packade ihop för att paddla ut till en liten ö öster om Storön. Sören lagade lodda som förrät till lunchen. Platsen vi var på liknade en öken och det var riktigt varmt. Nu behövde vi äta och vila för överfarten till kvällslägret skulle ta tre timmar. Vi såg sillval på ganska stora avstånd. De hördes riktigt bra eftersom vädret var så fint. När vi närmade oss land hade Sören tänkt att vi skulle hitta en plats nära en bäck men vi hittade några fina klippor som vi stannade vid. Vi hade fortfarande 10 liter vatten. Nu var vi noga med tältplatser eftersom vi skulle tälta här i två dygn. Till middag fick vi en god gryta på valkött och Sören bakade sockerkaka. Vid 23-tiden gick de flesta och la sig. Jag gick på en promenad upp på berget med Jonas och Annette. Jag ville så gärna se fjällräv men den visade sig inte.

greenland-14 greenland-15 greenland-16 greenland-17 greenland-18 greenland-19 greenland-20 greenland-21 greenland-22

12 juli

Klockan var runt 05.00 när jag vakande av att några pratade högt. Både Per och jag skuttade ut ur tältet och vi såg att två kajaker hade drivit ut och en flytväst var på väg bort. Pelle paddlade iväg för att hämta flytvästen. Dels hade det blivit högvatten men det var även en tsunami från ett isberg som drog med sig sakerna. Från och med nu lyfte vi upp allt från strandkanten med god marginal. Vi somnade om och sen var det frukost 07.30. Fjällräven visade sig under frukosten. Jag tog ett morgondopp och 10.00 skulle vi vara startklara. Nu skulle vi paddla in i fjorden för att sedan vandra några kilometer för att titta på en kalvande glaciär. Efter några minuters paddling ser vi val, både blåval och grindval. Vi följer efter en lite grindval som håller sig nära en bergsvägg. När vi kommer riktigt nära så försvinner den. Vi har “ödslat” mycket tid på att titta på val så nu måste vi vidare. Ett gigantiskt isberg rullar runt. Mäktigt.  När vi kommer in i fjordens slut så plockar vi musslor till middagen och äter lunch innan vi påbörjar vår vandring upp mot glaciären Sermeq Silardleg. Vi fikar, fotograferar och kontemplerar. På vägen tillbaka stannar vi och badar i en göl. Härligt med sötvatten. Vi ser fjällräv på vägen ner till kajakerna. Det blir en lugn och fin paddling hem. Väl hemma i lägret så upptäcker vi att fjällräven har varit framme och tagit skeppsskorpor. Till middag fick vi egenplockade musslor till förrätt och hälleflundra med vildris till huvudrätt.
greenland-23 greenland-24

DCIM101GOPRO

greenland-26 greenland-27

DCIM101GOPROgreenland_2-1greenland_2-2 greenland-32 greenland-33 greenland-34 greenland-35

13 juli

Solen lyser 24 timmar om dygnet och jag vaknade långt innan frukost vilket jag sällan gör. Frukosten var lite senare idag eftersom vi inte skulle paddla så långt. Vi skulle riva lägret för att paddla ut ur fjorden och in i nästa fjord. Det blir en hel del fiske idag. Sören fångar en stor torsk som han tror ligger på 7-8 kg. Mats fick också torsk och Sören en plattfisk. Vi gick iland på en udde bredvid några gamla fiskebodar för att äta lunch. Sören visade hur man filéar fisk i det vilda. Vi passerade några grottor som det gick att paddla in i lite försiktigt. När vi kom runt udden är var helt plötsligt massor med isberg och issörja i vattnet som var härligt att paddla runt i. På denna tältplats placerade vi tälten på ett säkert avstånd från vattnet. Det var nästan 100 meter ner till strandkanten. Bada måste man ju göra när det finns isberg. Till middagen blev det barbecue med myskoxe och färsk torsk på menyn. Vi hade en underbar kväll med mycket skratt. Nu hade vi alla lärt känna varandra riktigt bra. Efter middagen gick vi upp på en kulle för att titta på några gravar som bestod av stenrösen. Man såg skelett om man tittade ner. Platsen var en gammal fiskeby. Magnus hade hittat en död stormfågel som fick begravas under ett eget litet stenrös.

greenland-36greenland-39 greenland_2-3 greenland-38 greenland-40 greenland-41

14 juli

Jag vaknade till av dundret från isberg. Det smäller rejält, nästa som åska. Till frukost hade Sören bakat färskt bröd. 10.30 var det avfärd mot glaciären Sermilik. Det var för första gången lite sjö och stark motvind. Runt 9 s/m. Vi fick stanna halvvägs för att fylla på med energi och fiska. På menyn denna kväll skulle det bli egenfångad fisk så vi var tvungna att få fisk. Vi paddlade vidare mot en udde där vi gick i land för lunch som blev runt 16 tiden. Det är märkligt för man tappar helt uppfattning och tid. Jag visste inte heller vilket dag det var. Per och jag gick upp på en höjd och fotograferade glaciären. På vägen hem var det lite fritt hur man vill göra men Per och jag paddlade raka vägen hem. Det var kallt för första gången och det blev inte något kvällsdopp. När vi kom fram så gick vi till tältet längst till vänster som skulle vara vårt tält men det var det inte. Ett annat tält hade blåst iväg och låg längst till vänster. Tur att vi kunde hitta åt alla saker som låg utspridda. Det blev egenfångad fisk till middag och vi måste framförallt tacka Mats för bra fiske! Färskvattnet var slut men vi hade smält is under dagen så det var löst!
greenland-42 greenland-43 greenland-44 greenland-45

15 juli

Efter frukost så hade vi två timmar på oss att packa ihop lägret. Sören hade en ny genomgång av hur vi ska paddla tillbaka till Storön. Denna långa överfart är, enligt honom, den mest riskfyllda överfarten. Det skulle kunna gå vind i en riktning och vågor från en annan. Men vi hade tur med vädret. Det var lite vind och turen gick galant. Överfarten tog bara 2,5 timmar. Vi lunchade på ett ställe vi var på andra dagen och Sören som nu hade mobiltäckning kollade väderleksrapporten. Ett beslut skulle nu fattas. Skulle vi gå söder om Storön på väg hem eller norr som är mer utsatt för vind. Det skulle bli fint väder så vi vill alla gå norr över. Vi paddlade vidare och tog en fika. Nu var vattnet slut och vi behövde nu leta färskvatten. Vi hittar en vacker sandstrand med vatten med det smakade inte så bra. Vi trodde nog att vi skulle slå läger här men vi behövde hitta vatten så vi paddlade vidare. Vi hittade vatten som rann ner till havet som ett vattenfall. Sören hoppade iland och prövade vattnet och det smakar gott. Vi slog läger på några klippor och platsen kunde inte vara bättre. Vi fick ytterligare en god middag med bl.a. färsk torsk och färsk morotskaka. Efter middagen såg vi sillval precis framför oss och fjällräv som ylade bakom oss. Vi hade nu midnattssol! På natten vaknade jag av att solen lyste mig rakt i ansiktet genom myggnätet.
greenland-46 greenland-47 greenland-48

16 juli

Idag packade vi ihop för att återvända hem till Uummannaq. Sören hade bakat färskt bröd till frukost och sen badade några av oss i sötvattnet som fanns vid tältlägret. Det blåste lite grann så vi fick ta en vilopaus efter ett tag. Vi paddlade vidare tills vi kommer ut till den nordvästra udden på Storön. Vi gick iland för att ta lunch innan överfarten. Platsen vi fann låg i en ravin och man såg glaciären som smälte och rann ner mot havet precis bredvid våra kajaker. Nu väntade en 3,5 timmes hemfärd och när vi kom ut mot udden var det hög sjö och stark vind. Det var stökigt men härligt. Så fort vi kommer in mot Uummannaqs fjord så lugnar det ner sig. Troligtvis för att det är så många isberg som skyddade oss från vind. Vid 19-tiden kom vi åter in till hamnen och vi var alla så lyckliga. Det blir kramkalas. Nu kände jag mig rejält trött i kroppen.
greenland-49 greenland-50 greenland-51 greenland-52 greenland-53 greenland-54 greenland-55 greenland-56 greenland-58 greenland-59 greenland-60

17 juli

Denna dag var en buffertdag då väder och vind kan försena hemkomsten till Uummannaq. Vi hade strålande sol varje dag så vi kom hem på den planerade dagen. På förmiddagen tvättade vi kajakerna och packade ihop all utrustning. Sen var det fri lek. Några vandrade upp på berget mitt på ön. De sa att de fick en otrolig utsikt. Per och jag tog en fotovandring i byn. Det finns så mycket hundar, hundslädar och annat kul att se. Vi gick förbi byns kajakklubb där det var en blandning mellan nytillverkade grönlandskajaker och gamla anoraker av sälskinn. På kvällen var det grillbuffé uppe på en klippa med underbar utsikt över fjorden. Vi stannade för att se midnattssolen innan vi med blandade känslor vandrade hem. Ingen ville att denna kväll skulle ta slut.greenland-61 greenland-62 greenland-63 greenland-64 greenland-65 greenland-66 greenland-67 greenland-68

18 juli

Oj vad fingrarna var svullna efter åtta dagars paddling. Idag ska vi flyga hem men först så tog vi en tur på byn för att bl.a. titta på museet. Vid lunchtid blev vi hämtade av Fritz ut till helikopterplattan för att checka in. Resan hem var lång. För mig tog det nästan 18 timmar men det underlättades av många samtal med mina reskamrater. Resan till Grönland kan sammanfattas med ett ord, magiskt!
greenland-69

DCIM101GOPRODCIM101GOPRO

Skulle jag göra resan igen? Ja absolut, utan tvekan. Jag var inte så sugen på att paddla kajak dagarna efter men drömmar nästa äventyr började redan gro. Tack alla som var med på resan. Tack guiderna Peller och Sören. Tack pappa för sponsring av resan. Tack familjen för att ni lät mig åka! Tack arbetsterapeut Maggi för “stöd”.